Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål om Shell MasterCard

Trumf-bonus

  • Hvordan fungerer drivstoff-bonusen?

    Hver gang du fyller drivstoff hos Shell med ditt Shell MasterCard får du 40 øre per liter i Trumf-bonus. Bonusen godskrives din Trumf-konto fortløpende.

  • Hva slags transaksjoner gir bonus?

    Det er kun direkte kjøp av varer og tjenester som gir Trumf-bonus. Det gis ikke Trumf-bonus på kontantuttak i minibank, kontantoverføring til bankkonto, pengeoverføring til privatpersoner (som feks. Vipps) eller regningsbetaling (ved bruk av f. eks Payr).

  • Hva slags bonus får jeg når jeg bruker kortet?

    På alle kjøp med kortet får du 0,25 % Trumf-bonus på kjøpesummen. Når du fyller drivstoff hos Shell i Norge får du 40 øre per liter du betaler med kortet.

  • Hva er Trumf?

    Trumf er et av Norges største fordelsprogram hvor du som Trumf-medlem sparer bonus hver gang du handler hos en av partnerne tilknyttet bonusprogrammet. Les mer på Trumf.no.

  • Må jeg være Trumf-medlem for å få bonus?

    Ja, du blir automatisk medlem når du får kortet.

  • Hvordan utbetales bonusen?

    Bonusen kommer i form av Trumf-bonus som kan utbetales til din bankkonto eller overføres til en SAS EuroBonus-konto. Les mer på Trumf.no.

Søknad

  • Adresseendring?

    I all vår korrespondanse med deg, benytter vi alltid din adresse i Folkeregisteret.

  • Hvor gammel må jeg være for å søke om Shell MasterCard?

    Du må være 20 år.

  • Avslag er mottatt og jeg ønsker å vite hvorfor?
  • Hvordan behandles søknaden?

    Når du søker om kort vil det innhentes det kredittopplysninger. Vi vil foreta en kredittvurdering på bakgrunn av disse opplysningene. Uansett utfall, vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev som forteller at Ikano Bank har bedt om en kredittopplysning om deg.

  • Hvilke krav setter dere for at jeg skal få Shell MasterCard?

    Du må ha fylt 20 år, samt ha fast årsinntekt på minst 180 000, en ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

  • Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

    Det vil normalt ta syv virkedager.

  • Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

    Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt Shell MasterCard kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

  • Hvordan får jeg redusert kredittgrensen på mitt kort?
  • Hvordan sender dere ut kortene?

    Kortene blir sendt hjem til deg i posten.

  • Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?

Kortbruk

  • Kortet blir avvist ved bruk. Hvorfor?
    Grunnen til at kortet blir avvist kan være:
    • teknisk feil ved brukerstedet
    • du har tastet feil PIN-kode
    • du har nådd din kreditt-/bruksramme
    • din konto er sperret for bruk.
  • Hvilken bruksgrense har jeg på kortet mitt?

    Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

  • Hvilke forsikringer tilbyr Shell MasterCard?

    To forsikringer er aktuelle for Shell MasterCard:
    I kortet ligger det automatisk Tankefeil-forsikring, som dekker kostnader ved fylling av feil drivstoff.
    I tillegg kan du velge Betalingsbeskyttelse, en forsikring som dekker dine månedlige kostnader dersom du blir langtids sykmeldt eller arbeidsledig.

  • Hvor kan jeg bruke mitt Shell MasterCard fra Ikano Bank?

    Du kan bruke det overalt hvor de aksepterer MasterCard, dvs. på mer enn 30 millioner salgssteder i Norge og resten av verden, i tillegg til mer enn 1 million minibanker i inn- og utland. Du kan også bruke ditt Shell MasterCard ved kjøp på internett. Ved bruk i utlandet og på Internett gir Shell MasterCard fra Ikano Bank ekstra sikkerhet. Les mer om MasterCard her.

  • Kan jeg betalt kontaktløst med Shell MasterCard?

    Med kort utstedt fra og med juni 2019 kan du betale uten å bruke chip. Dette gjelder brukersteder som tilbyr kontaktløs betaling. Som regel vil betalingsterminalen være utstyrt med symbolet for kontaktløs betaling.

    NB! Før du kan ta i bruk kontaktløs betaling må du gjøre et kjøp med chip og PIN.

    Du vil også bli bedt om å taste PIN-kode hvis beløpet er over 400 kroner og / eller hvis du har gjort en rekke kontaktløse betalinger på rad. Dette er av hensyn til din sikkerhet.

  • Kan jeg ta ut penger med Shell MasterCard fra Ikano Bank?

    Ja, du kan bruke alle minibanker merket med logoen til MasterCard (eller Maestro/Cirrus). Totalt gjelder dette mer enn 1 million minibanker i hele verden. Uttak av kontanter i minibank og over skranke i bank er begrenset til 5 000 kr per 24 timer og totalt 10 000 kr fordelt på 10 uttak per løpende 30 dager.

  • Jeg har innbetalt for mye, slik at jeg har penger til gode på min Shell MasterCard-konto. Hvordan kan jeg få overført disse pengene tilbake til brukskonto?
    Har du penger til gode kan du sende oss kontonummer via meldingstjenesten på Min Side, så hjelper vi deg kostnadsfritt. Vi anbefaler ikke at du benytter deg av kontantoverføring på Min Side, da denne tjenesten innebærer gebyr.
  • Varekjøp på Posten – hvordan belastes det?

    Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort.

  • Kan jeg bruke mitt Shell MasterCard som betalingskort for Vipps?

    Ja, du kan legge inn ditt Shell MasterCard som betalingskort i Vipps-appen. 

    NB! Grunnet en endring hos Vipps i februar 2022 vil du kunne oppleve at Vipps-betaling med ditt Shell MasterCard ikke lenger fungerer i alle nettbutikker. Dette har ikke noe å gjøre med din saldo eller tilgjengelige kreditt hos oss. Får du problemer med Vipps-betaling anbefaler vi derfor vanlig kredittkortbetaling, ved hjelp av kortet og din BankID / BankID på mobil.

    Vipps til privatpersoner, klubber og foreninger er ikke berørt av endringen og vil fungere som før. 

     
  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?
    Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema här

Sikkerhet

  • Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

    Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet kredittkortet ditt, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, eller ringe kundeservice på telefon +47 66 85 86 50.

  • Hva er CVV2 og CVC2-kode?

    Det er en verifiseringskode for transaksjoner hvor kortet ikke er fysisk til stede (eksempelvis netthandel). Koden består av de 3 siste tallene i signaturfeltet. Mens CVV2 står for Card Verification Value og gjelder Visa-kort, står CVC2 for Card Verification Code og gjelder Mastercard-kort.

  • Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

    Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på hhv 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt.

  • Er det sikkert å bruke Shell MasterCard på internett?
    Det anbefales å bruke kredittkort - som Shell MasterCard - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted.

    I tillegg er det viktig å vise nettvett når en handler på internett. Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

  • Hva er NetAxept og PayEx?

    NetAxept og PayEx er begge betalings- og logistikktjenesten for norske nettbutikker.

  • Utvis nettvett ved netthandel

    • Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.
    • Unngå phishing - svindel ved at svindleren har kopiert et kjent nettsted og laget en adresse som likner originalen - ved å påse at en skriver riktig webadresse og ikke går inn på siden via en tilsendt link.
    • Vis ekstra aktsomhet når et nettsted du allerede er kunde hos, ønsker å innhente dine personlige opplysninger på nytt.

  • Hva er PayPal?

    PayPal er den ledende betalingstjeneste for amerikanske nettbutikker.

  • Er det sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter?

    Det er like sikkert å bruke kredittkort som å ta ut kontanter på et vanlig bankkort.

  • Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?
    Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til og unngå misbruk:

    • Det er viktig å være klar over at et kredittkort er å anse som kontanter – behandle det deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
    • Pass på at kortet er signert.
    • Makuler tilsendt PIN-kode – lær deg koden utenat. Dersom du likevel velger å skrive ned koden, kamufler koden på en slik måte at det på ingen måte er mulig for andre å skjønne at det er en PIN-kode, oppbevar den aldri sammen eller i nærheten med kredittkortet og skriv ikke koden i klartekst, som for eksempel i 7.-sansen, eller skjult blant telefonnumre.
    • Oppgi aldri PIN-koden til andre – heller ikke til familiemedlemmer, politiet eller banken.
    • Ikke tast PIN-koden dersom du blir iakttatt av andre.
    • Vær på vakt mot hjelpsomme personer (spesielt når du står i minibank).
    • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
    • Legg aldri fra deg kortet i baren, og sørg for å få kortet tilbake straks du har gjort et kjøp.
    • Sjekk om beløpet på kvitteringen stemmer før du signerer.
    • Ta vare på kvittering fra varekjøp og minibankuttak, slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.
    • Internett – utvis nettvett: Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

  • Egenandelen, hvor stor blir den ved misbruk?

    I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet Shell MasterCard" og avsnitt 8 vedrørende "Ansvarsforhold", så kan egenandelen settes til 1 200 kr eller 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket er deretter avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

  • Hvem kan svare på spørsmål i forbindelse med misbruk av kort?
  • Hva er Mastercard Identity Check (tidl. Mastercard SecureCode)?

    Det er en gratis tjeneste utviklet av Mastercard for å forhindre svindel og bedrageri i forbindelse med netthandel. Det innebærer at når du gjør et kjøp på nett med ditt Mastercard-kort verifiserer du kjøpet med BankID eller BankID på mobil.

    Tjenesten ble tidligere kalt Mastercard SecureCode.

  • Hvordan fungerer Mastercard Identity Check?

    Når du handler hos en nettbutikk som er tilsluttet ordningen vil det dukke opp et vindu på skjermen, hvor du må verifisere kjøpet med din BankID eller BankID på mobil.

  • Hvorfor har Ikano valgt å benytte Mastercard Identity Check?

    Vi har valgt å benytte denne tjenesten for å øke sikkerheten for deg som kunde når du handler på nett.

  • Må jeg ha BankID for å kunne handle på nett på mitt kort?

    Ja, om et nettsted er tilsluttet Mastercard Identity Check trenger du BankID for å kunne verifisere og gjennomføre et kjøp.

  • Jeg ønsker ikke å benytte BankID. Hva kan jeg gjøre da?

    Da kan du dessverre ikke lenger handle på nettsteder som er tilsluttet Mastercard Identity Check.

  • Hva gjør jeg hvis kontoutskriften min inneholder ukjente transaksjoner?

    Skulle det inntreffe, må du snarest sende oss følgende pr post:

    • kontoutskriften hvor ukjent transaksjon merkes
    • signert dokument om hvorfor du ikke vedkjenner deg merket transaksjon
    • eventuell tilleggsinformasjon som kan være relevant (jfr. fakturaer, kvitteringer, o.l.).

    Send informasjonen til reklamasjoner@ikano.no.

    Skulle du finne flere ukjente transaksjoner, bør du vurdere å sperre kortet.

Faktura

  • Hvor ofte og når kommer fakturaen?

    Du vil motta fakturaen rundt den 10 hver måned. Fakturaen vil ha forfall 20. samme måned.

  • Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

    Ved fakturaforfall må minimumsbeløp innbetales. Dette er 3,5 % av benyttet kreditt og minimum 250 kr. På fakturaen din finner du både totalt utestående beløp og minimumsbeløp.

    NB! Som standard står totalt utestående beløp i beløpsfeltet, men du trenger altså ikke betale mer enn minimumsbeløpet.

  • Kan jeg gjøre en ekstra innbetaling?

    Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

  • Er det mulig å få en måneds betalingsutsettelse på mottatt faktura?
  • Kan man dele opp betalingen av mottatt faktura?

    Det er mulig å dele opp betalingen av din Shell MasterCard faktura. Du trenger ikke betale mer enn minimumsbeløp hver måned. Dette tilsvarer 3,5 % av benyttet kreditt (minimum 250 kr). Når du velger å dele opp betalingen påløper renter og gebyrer i henhold til gjeldende kontovilkår.

  • Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

    Du kan forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp til forfall (3,5 % av antatt faktura sum, minimum 250 kr). På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt.

  • Hva skjer hvis jeg ikke betaler minimumsbeløpet på fakturaen?

    Dersom du ikke betaler minimumsbeløpet vil kontoen din bli sperret for bruk kort tid etter forfall. Du vil motta en purring, og betaler du purringen vil kontoen gjenåpnes automatisk så snart innbetalingen er registrert hos oss.

  • Hva gjør jeg om jeg får problemer med å betale?
    Får du problemer med å betale regningen din er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss.  Du kan også få hjelp av NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstjeneste til å komme ut av problemene.
  • Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

    Har du betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura.

  • Når begynner eventuelle renter å løpe?

    Vi sender ut faktura i begynnelsen av hver måned. Den har forfall den 20. samme måned. Først etter forfallsdatoen beregnes renter.

    NB! For kontantuttak og kontantoverføring beregnes renter fra første dag.

  • Hvorfor står det «ukjent produkt» på min faktura?

    Noen av våre kunder vil kunne finne varelinjen «ukjent produkt» på sin faktura. Dette skyldes at Ikano Bank ikke har mottatt varelinjeinformasjon om denne transaksjonen. For at du som kunde ikke skal bli skadelidende vil alle transaksjoner med «ukjent produkt» bli beregnet med 3 % Trumf-bonus.

eFaktura

  • Bytte av bankforbindelse, hva skjer med inngått eFaktura-avtale?

    Om du bytter bankforbindelse behøver du ikke gjøre noe med dine eFaktura-avtaler. eFaktura følger ditt personnummer.

  • Hvordan fungerer eFaktura?

    Velger du eFaktura vil du få fakturaen din direkte i nettbankene, samt at du kan motta varsel på e-post. eFakturaen er i utgangspunktet pålydende totalt skyldig beløp, men du kan hver måned velge å betale inn miniumsbeløp (oppført på eFaktura) eller et valgfritt høyere beløp når du godkjenner den.

  • Kan jeg betale med eFaktura?

    Ja, vi tilbyr eFaktura som betalingsmetode for Shell MasterCard. Du kan enkelt opprette eFaktura i din egen nettbank på to måter:

    1. Godkjenn forslag til ny eFaktura-avtale (dette dukker vanligvis opp etter at første faktura er betalt manuelt)

    eller

    2. Søk etter Shell MasterCard i listen over tilbydere av eFaktura. Opprett eFaktura-avtale ved hjelp av eFakturareferansen du finner på fakturaen din.

  • Har eFaktura men ønsker å få fakturaen sendt i posten?

    Endringer i forbindelse med opprettet eFaktura-avtale gjøres i din nettbank. For mer informasjon, kontakt dem direkte.

  • Hva er min eFakturareferanse?

    Din eFakturareferanse er ditt kundenummer (8 siffer). Dette nummeret finner du øverst til høyre på alle fakturaer og e-poster du mottar fra oss.

  • Kan en endre beløpet på mottatt eFaktura?

    Ja. I samtlige nettbanker er det mulig å endre beløpet på mottatt eFaktura. Det gjøres direkte fra din nettbank og fra den siden hvor aktuell eFaktura ligger. Se etter "Endre" i eFakturaens menyfelt.

Betingelser og vilkår

  • Hvor kan Shell MasterCard benyttes?

    Shell MasterCard kan du benytte på samtlige brukersteder, både i butikker, servicesteder og minibanker merket med noen av MasterCard-, Maestro-, eller Cirrus-symbolet. Det finnes mer enn 30 millioner brukersteder, i tillegg til minibanker og nettbutikker.

  • Hva koster det å benytte Shell MasterCard?

    Det koster deg ingenting ekstra å handle med Shell MasterCard i Norge. Dette er fordi kortet ikke har noen etableringsgebyr eller årsavgift, dessuten vil det heller ikke påløpe transaksjonskostnader når du gjennomfører et varekjøp i Norge. Handler du eller tar du ut kontanter i utlandet, legges det til et valutapåslag lik 2 %.

  • Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

    Forskjellen er at nominell rente kun er basert på rentesatsen. Den effektive renten inneholder derfor alle kostnadene som kommer i tillegg som f.eks. fakturagebyr eller renters renter.

  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?

    Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema här

  • Valutapåslag, hva er det?

    Valutapåslag er et påslag/en avgift kortutsteder tar for å sikre seg mot uheldig kursutvikling fra kortholder benytter kortet til betaling faktisk finner sted. Påslaget ligger på 2 %. Det vil si at bruker du en tusenlapp på et hotell, tar kortutsteder 20 kr for å sikre seg mot et mulig kurstap.

  • Hvordan kan jeg sende inn en klage?

    Når våre kunder ikke er fornøyde ønsker vi først og fremst å finne en løsning sammen med dem. Hvis du som kunde ikke føler at vi klarer å finne en god løsning, har du mulighet til å rette en formell klage til oss. Da kan du benytte et eget skjema, slik at klagen registreres på riktig måte, direkte i vårt system. Klikk her for å komme til skjemaet.

    Du har også mulighet til å kontakte oss på telefon, dersom du heller ønsker det. Klikk her for å finne kontaktinformasjon.

    Klager behandles fortløpende. Vi har også rutinemessige gjennomganger av innkomne klager, både ukentlig og kvartalsvis, der vi har mulighet til å oppnevne en ansvarlig saksbehandler i hver enkelt sak, som skal sikre at saken får en løsning. Er du fortsatt ikke fornøyd med løsningen har du mulighet til å ta saken videre til Finanstilsynet, Forbrukerrådet eller Finansklagenemnda.

Hva leter du etter?