Trumf-bonus

Hvordan fungerer drivstoff-bonusen?

Hver gang du fyller drivstoff hos Shell får du 40 øre per liter i Trumf-bonus. Bonusen godskrives din Trumf-konto fortløpende. Du kan ta ut bonusen i kontanter eller overføre den til en SAS EuroBonus-konto.

Hva er Trumf?

Trumf er et av Norges største fordelsprogram hvor du som Trumf-medlem sparer bonus hver gang du handler hos en av partnerne tilknyttet bonusprogrammet. Les mer på Trumf.no.

Hvordan utbetales bonusen?

Bonusen kommer i form av Trumf-bonus som kan utbetales til din bankkonto eller overføres til en SAS EuroBonus-konto. Les mer på Trumf.no.

Hva slags bonus får jeg når jeg bruker kortet?

På alle kjøp med kortet får du 1 % Trumf-bonus på kjøpesummen. Når du fyller drivstoff hos Shell i Norge får du 40 øre per liter du fyller med kortet.

Må jeg være Trumf-medlem for å få bonus?

Ja, du blir automatisk medlem når du får kortet.

Søknad

Adresseendring?

I all vår korrespondanse med deg, benytter vi alltid din adresse i Folkeregisteret.

Avslag er mottatt og jeg ønsker å vite hvorfor?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller kontakt oss på +47 66 85 86 87. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 0800-1800.

Hvilke krav setter dere for at jeg skal få Shell MasterCard?

Du må ha fylt 20 år, samt ha fast inntekt, en ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

Ønsker du å øke din kredittgrense kan du gå inn på Min Side og søke om kredittøkning, og vi vil behandle saken.

Hvordan sender dere ut kortene?

Kortene blir sendt hjem til deg i posten.

Hvor gammel må jeg være for å søke om Shell MasterCard?

Du må være 20 år.

Hvordan behandles søknaden?

Når du søker om kort vil det innhentes det kredittopplysninger. Vi vil foreta en kredittvurdering på bakgrunn av disse opplysningene. Uansett utfall, vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev som forteller at Ikano Bank har bedt om en kredittopplysning om deg.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

Det vil normalt ta syv virkedager.

Hvordan får jeg redusert kredittgrensen på mitt kort?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller kontakt oss på +47 66 85 86 50. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 08.00-18.00.

Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?

Du søker om kortet ved å benytte vårt elektroniske søknadsskjema. Klikk på "Søk om kort" i toppmenyen så kommer du til søknadsskjemaet. Ved å benytte det, vil du i løpet av få sekunder få svar på din søknad.

For å kunne gjennomføre søknaden må du ha BankID tilgjengelig. Les gjerne med om BankID her. Har du noen spørsmål vedrørende søknadsprosessen kan du kontakte kundeservice på telefon +47 66 85 86 50.

Søknadsskjema på mobilen får du ved å sende SMS med kodeord SHELL til 2223. Du mottar sms med videre instruksjoner i retur.

Kortbruk

Hvor kan jeg bruke mitt Shell MasterCard fra Ikano Bank?

Du kan bruke det overalt hvor de aksepterer MasterCard, dvs. på mer enn 30 millioner salgssteder i Norge og resten av verden, i tillegg til mer enn 1 million minibanker i inn- og utland. Du kan også bruke ditt Shell MasterCard ved kjøp på internett. Ved bruk i utlandet og på Internett gir Shell MasterCard fra Ikano Bank ekstra sikkerhet. Les mer om MasterCard her.

Kan jeg ta ut penger med Shell MasterCard fra Ikano Bank?

Ja, du kan bruke alle minibanker merket med logoen til MasterCard (eller Maestro/Cirrus). Totalt gjelder dette mer enn 1 million minibanker i hele verden. Uttak av kontanter i minibank og over skranke i bank er begrenset til 5 000 kr per 24 timer og totalt 10 000 kr fordelt på 10 uttak per løpende 30 dager.

Kortet blir avvist ved bruk. Hvorfor?

Grunnen til at kortet blir avvist kan være:
  • teknisk feil ved brukerstedet
  • du har tastet feil PIN-kode
  • du har nådd din kreditt-/bruksramme
  • din konto er sperret for bruk.

Hvilken bruksgrense har jeg på kortet mitt?

Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

Varekjøp på Posten – hvordan belastes det?

Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort.

Min Side

Hva er Min Side?

Min Side er din nettbank hos oss. Ved å logge deg inn på Min Side får du full oversikt over ditt kundeforhold. Du kan blant annet sjekke saldo og tilgjengelig kreditt, laste ned tidligere fakturaer osv. 

Min Side oppdateres daglig. Informasjon om tjenesten sendes ut sammen med kortet ditt.

Kontoinformasjon - Full oversikt døgnet rundt!

På Min Side har du tilgang til din Shell MasterCard konto døgnet rundt. Her kan du løpende sjekke utestående saldo, tilgjengelig kreditt, din kredittramme, dine siste transaksjoner og månedens faktura. Gjennom denne tjenesten får du bl.a. oversikt over alle dine transaksjoner, samt hvilke transaksjoner som ikke har blitt fakturert enda (transaksjonene med rød bakgrunn). Tjenesten oppdateres daglig.

Benytt din BankID for å logge inn på Min Side.

Faktura

Hvor ofte og når kommer fakturaen?

Du vil motta fakturaen rundt den 10 hver måned. Fakturaen vil ha forfall 20. samme måned.

Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

Ved fakturaforfall må en betale 3 % av benyttet kreditt, minimum 250 kr.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler minimumsbeløpet på fakturaen?

Dersom du ikke betaler minimumsbeløpet vil kontoen din automatisk bli sperret for bruk. Ved innbetaling av purringen åpnes kontoen automatisk så snart innbetalingen er registrert hos oss.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Har du betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura.

Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

Du kan forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp til forfall (3 % av antatt faktura sum, minimum 250 kr). På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt.

Hvordan bytte til eFaktura?

eFaktura-avtale kan kun opprettes i nettbanken og kan gjøres på to måter:

1. Si ja, takk - når forespørselen kommer til deg automatisk etter at du har betalt en tilsendt faktura (jfr. avtalefangst)
2. Registrer selv - når du ønsker selv å registrere en ny eFaktura avtale (jfr. liste over tilbydere).

Kan en endre beløpet på mottatt eFaktura?

Ja. I samtlige nettbanker er det mulig å endre beløpet på mottatt eFaktura. Det gjøres direkte fra din nettbank og fra den siden hvor aktuell eFaktura ligger. Se etter "Endre" i eFakturaens menyfelt.

Har eFaktura men ønsker å få fakturaen sendt i posten?

Endringer i forbindelse med opprettet eFaktura-avtale gjøres i din nettbank. For mer informasjon, kontakt dem direkte.

Hvorfor står det «ukjent produkt» på min faktura?

Noen av våre kunder vil kunne finne varelinjen «ukjent produkt» på sin faktura. Dette skyldes at Ikano Bank ikke har mottatt varelinjeinformasjon om denne transaksjonen. For at du som kunde ikke skal bli skadelidende vil alle transaksjoner med «ukjent produkt» bli beregnet med 3 % Trumf-bonus.

Kan man dele opp betalingen av mottatt faktura?

Føler du ved forfall for å dele opp betalingen, lar det seg gjøre. Eneste du betaler hver måned er et minimumsbeløp tilsvarende 3 % av benyttet kreditt (minimum 250 kr). Når du velger å dele opp betalingen påløper renter og gebyrer i henhold til gjeldende kontovilkår.

Når begynner eventuelle renter å løpe?

Du vil motta fakturaen for foregående måned i begynnelsen av hver måned. Den vil ha forfall den 20. samme måned. Først etter denne datoen beregnes renter. Dette er tilfelle både ved varekjøp og kontantuttak.

Er det mulig å få en måneds betalingsutsettelse på mottatt faktura?

Kontakt vår kundeservice på +47 66 85 86 50, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Er eFaktura tilknyttet Shell MasterCard?

Ja, eFaktura er tilknyttet Shell MasterCard og du vil når du betaler din faktura i nettbanken, få spørsmål om avtale vedrørende eFaktura er ønskelig. eFaktura har samme fakturainformasjon som papirutgaven. Fordelen er at du har full kontroll på forfallsdato og ikke trenger å taste kid-nr. Les mer om eFaktura på eFaktura.no (levert av BBS).

Vi gjør oppmerksom på at i dagens eFaktura-løsning fremkommer i betalingsfeltet minimumsbeløpet og ikke utstående beløp (ny saldo). Hvis ønskelig, må bruker selv endre beløpet når eFakturaen betales.

Hva er min eFakturareferanse?

Din eFakturareferanse er ditt kundenummer (8 siffer). Dette nummeret finner du øverst til høyre på alle fakturaer og e-poster du mottar fra oss.

Bytte av bankforbindelse, hva skjer med inngått eFaktura-avtale?

Om du bytter bankforbindelse behøver du ikke gjøre noe med dine eFaktura-avtaler. eFaktura følger ditt personnummer.

AvtaleGiro

Er avtale Giro tilknyttet Shell MasterCard?

Ja, du vil når du betaler din faktura i nettbanken få spørsmål om avtale vedrørende eFaktura eller AvtaleGiro er ønskelig. AvtaleGiro trekker automatisk totalbeløpet som er utestående på din konto på forfallsdato. Dersom det ikke er dekning for hele beløpet eller beløpet overstiger maksimumsbeløp du har satt for ditt avtaletrekk vil betalingen bli stoppet. Du kan da betale inn manuelt ved hjelp av KID og kontonummer for å unngå purregebyr. KID og kontonummer er likt hver måned.

Les mer om AvtaleGiro her.

Kan jeg stoppe en betaling eller avslutte en AvtaleGiro avtale?

Ja, du kan både stoppe betalinger og avslutte avtaler. Stopp av betaling og avslutning av AvtaleGiro-avtale kan gjøres i din nettbank eller ved å kontakte din bankforbindelse.

Hvordan kommer jeg i gang med AvtaleGiro?

Velg mellom disse to måtene for å bestille AvtaleGiro:
1. Når du betaler en regning til Ikano/Shell MasterCard vil du i de fleste nettbanker få spørsmål om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen.
2. Last ned bestillingskupong for AvtaleGiro her. Fyll ut svarkupongen og send den til Nets, AvtaleGiro svarkuponger, 0045 Oslo.

Jeg har AvtaleGiro og har byttet bank, hva må jeg gjøre?

Du må opprette avtalen på nytt i din nye bank. Når ny avtale opprettes vil den gamle avtalen automatisk avsluttes. Du kan selv opprette avtalen i nettbank eller ved å kontakte din nye bankforbindelse.

Sikkerhet

Hva gjør jeg hvis kontoutskriften min inneholder ukjente transaksjoner?

Skulle det inntreffe, må du snarest sende oss følgende pr post:

  • kontoutskriften hvor ukjent transaksjon merkes
  • signert dokument om hvorfor du ikke vedkjenner deg merket transaksjon
  • eventuell tilleggsinformasjon som kan være relevant (jfr. fakturaer, kvitteringer, o.l.).
Skulle du finne flere ukjente transaksjoner, bør du vurdere å sperre kortet.

Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på hhv 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt.

Hva er CVV2 og CVC2-kode?

Det er en verifiseringskode for transaksjoner hvor kortet ikke er fysisk til stede (eksempelvis netthandel). Koden består av de 3 siste tallene i signaturfeltet. Mens CVV2 står for Card Verification Value og gjelder Visa-kort, står CVC2 for Card Verification Code og gjelder Mastercard-kort.

Hva er PayPal?

PayPal er den ledende betalingstjeneste for amerikanske nettbutikker.

Utvis nettvett ved netthandel

• Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.
• Unngå phishing - svindel ved at svindleren har kopiert et kjent nettsted og laget en adresse som likner originalen - ved å påse at en skriver riktig webadresse og ikke går inn på siden via en tilsendt link.
• Vis ekstra aktsomhet når et nettsted du allerede er kunde hos, ønsker å innhente dine personlige opplysninger på nytt.

Er det sikkert å bruke Shell MasterCard på internett?

Det anbefales å bruke kredittkort - som Shell MasterCard - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted.

I tillegg er det viktig å vise nettvett når en handler på internett. Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

Er det sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter?

Det er like sikkert å bruke kredittkort som å ta ut kontanter på et vanlig bankkort.

Hva er NetAxept og PayEx?

NetAxept og PayEx er begge betalings- og logistikktjenesten for norske nettbutikker.

Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til og unngå misbruk:

• Det er viktig å være klar over at et kredittkort er å anse som kontanter – behandle det deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
• Pass på at kortet er signert.
• Makuler tilsendt PIN-kode – lær deg koden utenat. Dersom du likevel velger å skrive ned koden, kamufler koden på en slik måte at det på ingen måte er mulig for andre å skjønne at det er en PIN-kode, oppbevar den aldri sammen eller i nærheten med kredittkortet og skriv ikke koden i klartekst, som for eksempel i 7.-sansen, eller skjult blant telefonnumre.
• Oppgi aldri PIN-koden til andre – heller ikke til familiemedlemmer, politiet eller banken.
• Ikke tast PIN-koden dersom du blir iakttatt av andre.
• Vær på vakt mot hjelpsomme personer (spesielt når du står i minibank).
• Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
• Legg aldri fra deg kortet i baren, og sørg for å få kortet tilbake straks du har gjort et kjøp.
• Sjekk om beløpet på kvitteringen stemmer før du signerer.
• Ta vare på kvittering fra varekjøp og minibankuttak, slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.
• Internett – utvis nettvett: Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

Hvem kan svare på spørsmål i forbindelse med misbruk av kort?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 66 85 86 50. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 08.00-18.00.

Mastercard Securecode

Hva er Mastercard Securecode?

Det er en gratis tjeneste utviklet av Mastercard for å forhindre svindel og bedrageri i forbindelse med netthandel. Det innebærer at når du gjør et kjøp på nett med ditt Mastercard-kort verifiserer du kjøpet med BankID eller BankID på mobil.

Trenger jeg innlogging?

Du trenger ikke forholde deg til noen ny innlogging med passord. Det eneste du trenger er BankID eller BankID på mobil.

Hvordan fungerer Mastercard Securecode?

Når du handler hos en nettbutikk som er tilsluttet ordningen vil det dukke opp et vindu på skjermen, hvor du må verifisere kjøpet med din BankID eller BankID på mobil.

Kan jeg handle med mitt kort på et nettsted som ikke er tilsluttet Mastercard Securecode?

Ja, det er ikke noe i veien for å handle på nettsteder som ikke er tilsluttet denne funksjonaliteten.

Jeg skal gjøre et kjøp på nett, men vinduet for verifisering med BankID dukker ikke opp. Er det noe galt?

Da er ikke nettstedet tilsluttet tjenesten Mastercard Securecode.

Du kan likevel gjennomføre kjøpet.

Hvorfor har Ikano valgt å benytte Mastercard Securecode?

Vi har valgt å benytte denne tjenesten for å øke sikkerheten for deg som kunde når du handler på nett.

Må jeg foreta meg noe for å benytte tjenesten?

Mastercard Securecode blir automatisk tilgjengelig for deg når du skal handle på nett med kortet ditt, men har du ikke BankID allerede må du skaffe deg dette gjennom din hovedbank.

Hvordan legitimerer jeg meg?

Du legitimerer/signerer ditt kjøp med BankID eller BankID på mobil.

Hvordan skaffer jeg meg BankID?

Du kan bestille BankID hos din hovedbank. Les mer om BankID på bankid.no.

Jeg ønsker ikke å benytte BankID. Hva kan jeg gjøre da?

Da kan du dessverre ikke lenger handle på nettsteder som er tilsluttet Mastercard Securecode.

Koster tjenesten noe for meg?

Nei, tjenesten er kostnadsfri for deg som kunde.

Må jeg ha BankID for å kunne handle på nett på mitt kort?

Ja, om et nettsted er tilsluttet Mastercard Securecode trenger du BankID for å kunne verifisere og gjennomføre et kjøp.

Sperring av kort

Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet kredittkortet ditt, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, eller ringe kundeservice på telefon +47 66 85 86 50.

Egenandelen, hvor stor blir den ved misbruk?

I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet Shell MasterCard" og avsnitt 8 vedrørende "Ansvarsforhold", så kan egenandelen settes til 1 200 kr eller 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket er deretter avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Betingelser og vilkår

Hva koster det å benytte Shell MasterCard?

Det koster deg ingenting ekstra å handle med Shell MasterCard i Norge. Dette er fordi kortet ikke har noen etableringsgebyr eller årsavgift, dessuten vil det heller ikke påløpe transaksjonskostnader når du gjennomfører et varekjøp i Norge. Handler du eller tar du ut kontanter i utlandet, legges det til et valutapåslag lik 2 %.

Hvor kan Shell MasterCard benyttes?

Shell MasterCard kan du benytte på samtlige brukersteder, både i butikker, servicesteder og minibanker merket med noen av MasterCard-, Maestro-, eller Cirrus-symbolet. Det finnes mer enn 30 millioner brukersteder, i tillegg til minibanker og nettbutikker.

Valutapåslag, hva er det?

Valutapåslag er et påslag/en avgift kortutsteder tar for å sikre seg mot uheldig kursutvikling fra kortholder benytter kortet til betaling faktisk finner sted. Påslaget ligger på 2 %. Det vil si at bruker du en tusenlapp på et hotell, tar kortutsteder 20 kr for å sikre seg mot et mulig kurstap.

Hvordan avslutter jeg kortet?

For å avslutte kortet, må du sende oss en skriftlig melding per e-post eller post. Meldingen må inneholde kortholders fødsels- og personnummer, samt kortnummer. Samtidig ber vi deg om å klippe kortet i to og returnere det til oss. Kortet kan ikke avsluttes før eventuelt utestående beløp er fullt innbetalt.

Hvilke rentebetingelser har Shell MasterCard?

Shell MasterCard har blant kredittkortmarkedets desidert laveste renter, det vil si renter som påløper dersom du velger å utsette deler av fakturaen. Dette er tilfelle ved varekjøp som ved kontantuttak.

Se prislisten for de til enhver tid gjeldende betingelser.

Kredittid vs betalingsutsettelse, hva er forskjellen?

Betalingsutsettelse er den tiden kortinnehaver får fra han kjøper varen til en faktura er mottatt og videre forfaller til betaling. Hva gjelder Shell MasterCard, så gir det deg inntil 50 dagers rentefri, utsatt betaling alt avhengig av når i perioden du kjøper varen. Kredittid, derimot, inntreffer hvis du velger å betale deler av fakturaen (minstebeløp lik 3 %, minimum 250 kr), og videre utsetter resterende beløp ved å ta i bruk tildelt kredittramme.

Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

Forskjellen er at nominell rente kun er basert på rentesatsen. Den effektive renten inneholder derfor alle kostnadene som kommer i tillegg som f.eks. fakturagebyr eller renters renter.